تلگرام

آزمایشگاه ژنتیک در شیراز

آیا ویروس‌ها ما را باهوش‌تر کرده اند؟

 

آیا ویروس‌ها ما را باهوش‌تر کرده اند؟

دانشمندان دانشگاه لوند سوئد نشان داده‌اند ویروس‌های ارثی که میلیون‌ها سال عمر دارند، نقش مهمی در تولید شبکه‌های پیچیده‌ مغز انسان ایفا می‌کنند.

 محققان از مد‌ت‌ها پیش می‌دانستند ویروس‌های پسگرد (نوعی ویروس آر‌ ان‌ای) یا رترو ویروس‌های درونزا حدود پنج درصد دی‌ان‌ای انسان را تشکیل می‌دهند. برای سال‌های مدیدی، این مولفه‌ها، دی‌ان‌ای زباله‌ای و بدون‌ استفاده تلقی می‌شدند اما در تحقیق جدید، «یوهان یاکوبسون» و همکارانش نشان داده‌اند ویروس‌های پسگرد نقش مهمی را در فعالیت‌های اساسی مغز به ویژه در تنظیم این موضوع ایفا می‌کنند که چه ژن‌هایی، چه زمانی در بدن بیان شوند.

 این یافته‌ها نشان می‌دهند طی تکامل یا فرگشت، چنین ویروس‌هایی نقش مهمی را در هدایت ماشین سلولی بدن ایفا کرده‌اند و دلیل فعالیت آنها به ویژه در مغز، احتمالا به این خاطر بوده که تومورها نمی‌توانند بر خلاف بافت‌های دیگر در سلول‌های عصبی تشکیل شوند. دانشمندان حاضر در این پروژه دریافتند این ویروس‌ها در سلول‌های مغزی فعال هستند و نقش تنظیم‌کننده مهمی بر عهده دارند. محققان معتقدند ویروس‌های پسگرد دلیل پویا بودن سلول‌های مغزی و نقش‌های چندگانه‌ آنها را توضیح می‌دهند. همچنین کارکردهای کمابیش پیچیده این ویروس‌ها در گونه‌های متنوع، به درک دانشمندان از دلیل متفاوت‌ بودن انسان‌ها کمک می‌کنند.

 تیم علمی نشان داده‌ سلول‌های عصبی از ساز و کار مولکولی ویژه‌ای برای کنترل عملکرد ویروس‌های پسگرد استفاده می‌کنند. این یافته‌ها دیدگاه پیچیده‌ای درباره درونی‌ترین فعالیت‌های سلول‌های عصبی ارائه می‌دهند و همزمان پتانسیل لازم جهت هدایت مسیرهای تحقیقاتی مرتبط با بیماری‌های مغز را فراهم می‌کنند که با مولفه‌های ژنتیکی در ارتباط‌ هستند.


📎 http://www.lunduniversity.lu.se/article/do-viruses-make-us-smarter

درباره ما

آزمایشگاه ژنتیک پزشکی دکتر گودرزی افتخار دارد که با انجام آزمایشات تخصصی و فوق تخصصی با دستگاههای مدرن و با استفاده از مواد و وسایلی که در سطح استانداردهای بین المللی قراردارند،توسط کادری مجرب همه روزه بجز ایام تعطیل از ساعت 8 صبح الی 19 در خدمت شما همشهریان گرامی باشد.

توجه: در ایام کرونا ساعت کاری از ساعت 8 الی 17 می باشد.

آزمایشگاه ژنتیک شیراز،مشاوره ژنتیک شیراز،آزمایشگاه ژنومیک شیراز

 

آدرس ارتباطی

    آدرس : شیراز  میدان دانشجو ساختمان ارم جنب داروخانه امین علی

    تلفکس : 07136463000 - 07132293969

    اینستاگرام:  dr_goodarzi_lab